اومود اورمولو
نتایج گزارشی که در سال ۲۰۰۶ برای گردهمائی وزرای آموزش آفریقا در رابطه با هزینه و فواید آموزش به زبان مادری حاضر شده، نشان می دهد که مدلهای آموزشی که بر پایهی زبان مادری کودک شروع شده و به صورت مرحلهای آموزش زبانهای دیگر تداوم یافته نسبت به مدلهای آموزشی تکزبانه دارای فواید متعددی از جمله کاهش هزینهها میباشد. اگرچه برنامههای آموزشی چندزبانه در شروع ۳-۴% دارای هزینه بیشتر نسبت به مدلهای آموزشی تکزبانهاند ولی هزینهها در طول زمان کاهش می یابند چون در صورت کاربرد آموزش دوزبانه هزینههائی همچون تکرار کلاسها، رفوزگی دانش آموزان، فرار از مدرسه، ترک تحصیل و ... به شدت کاهش مییابد.