اومود اورمولو
بسیاری از تحقیقات صورتگرفته حکایت از عدم گذر کوتاهمدت به زبان دوم آموزش پس از آموزش زبان اول(یا زبان مادری) میباشد، بر اساس تحقیقاتی که توسط کاتلین هیوگ در ۲۹ کشور آفریقائی مختلف صورت گرفته نتایج تحقیق حاکی از آن هست که مدلهای آموزشی که در کوتاهمدت پس از زبان اول(یا زبان مادری) به زبان دوم گذر میکنند(پس از آموزش ۱ الی ۳ سال خواندن – نوشتن به زبان مادری و سپس گذر به زبان حاکم) گرچه دارای فوایدی نیز بوده ولی طی ۵ سال پیش رو کودک تمامی فواید پروسه گذر کوتاهمدت را از دست می دهد. مدلهای آموزشی تاثیر گذار بر پایه زبان مادری تنها در صورتی دارای نتایج موثر میباشند که در دورههائی همچون ۶ تا ۸ سال صورت پذیرد، پس از آموزش زبان مادری طی دورههای ۱۰ ساله و سپس گذر به آموزش زبان دوم روند مثبتی را با توجه به تواناییهای کودک از زبان مادری به زبان دوم نیز منتقل میگردد.