۱۳۹۹/۱۰/۱۵

آیا آموزش دوزبانه امکانپذیر هست؟

اومود اورمولو

سوزان مالوم تحقیقاتی در مورد مدل‌های آموزشی که بر مبنای زبان حاکم بوده و در برنامه‌های آموزشی تلفیق زبانهای اقلیت را جای داده‌اند، انجام داده است. مدل‌های آموزشی که توسط وی ارائه شده چندمرحله‌ای بوده و در کنار کسب مهارت گفتاری روان کودک به زبان مادری به علاوه‌ی افزایش اعتماد به نفس پس از آموزش به زبان مادری کودک طی پروسه‌ای شروع به آموزش خواندن – نوشتن به زبان‌های دیگر را پیش‌بینی نموده است. نتایج تحقیقات مالوم حاکی از موفقیت چنین مدل‌های آموزشی پنج مرحله‌ای می باشد. در مدلهای آموزشی ارائه شده توسط سوزان مالوم افزوده شدن آموزش زبان‌های دوم و سوم طی کدام مرحله و به چه مقدار در برنامه آموزشی کودک به موضوعاتی نظیر مفردات، خواست‌ها و نیازهای دانش‌آموز، آموزگاران و کادر آموزشی و ... متفاوت می باشد. در عین حال مدلهای آموزشی دوزبانه مذکور تفاوتی در مدارسی که برای کودکان خانواده‌های فقیر یا دارا تحقق یافته تاثیر متفاوتی از هم نداشته و هر دو موفقیتهای متعددی را نشان می دهند.