۱۳۹۱/۱۰/۲۶

سیستم آموزشی - تحصیلی چگونه اجتماعی می گردد؟

اومود اورمولو
در حالیکه منطقه جغرافیای کنونی ایران متشکل از ائتنیک ها، زبانها، اعتقادات و باور ها و ... متعدد و مختلف می باشد و جامعه ای ایران به بهترین شکل یک مثال از جامعه چندملیتی، چندباوری، چندفرهنگی، چندزبانی و .. می باشد متاسفانه وجود عمده تفاوت هائی نظیر تعدد ائتنیک ها، زبان ها، اعتقادات و باورها و ... در ایران سالهاست که مورد کتمان واقع شده و سیاست هائی برای پروژه ملت سازی تک ائتنیکی – تک تیپی بکار بسته شده است. 
سیاست های آسیمیلاسیون زبانی – فرهنگی، ژنوساید هویتی – زبانی صورت گرفته بر علیه ملل مغلوب در ایران برای ملت سازی گرچه با موفقیت های نسبی همراه بوده ولی دیگر نمی توان از موفقیت پروژه ملت سازی بر مبنای تک ائتنیک (فارس زبان) در ایران سخن گفت ، چون این پروژه ضدانسانی سالهاست که رنگ باخته ، تعدد حرکت های آزادی خواهانه ملل محکوم، بیداری ملی، رشد استقلال طلبی، خواست به رسمیت شناخته شدن بافت چندملیتی منطقه جغرافیائی ایران و ... همه و همه نشان از شکست پروژه ملت سازی تک ائتنیکی – تک تیپی می باشد. 
در ایران نیاز به سیستم آموزشی و تحصیلی بر پایه به رسمیت شناخته شدن تمامی فرهنگ ها، ائتنیک ها، زبانها، اعتقادات و باورها و ... یکی از ملزومات ورود به عصر جدید سیستم آموزشی و تحصیلی می باشد. سیستم آموزشی و تحصیلی که منعکس کننده تمامی تفاوت ها و رنگ های حقیقی موجود در جامعه ایران را دربر گیرد و آموزش و تحصیل نه به عنوان سلاحی برای پیشبرد سیاست های آسیمیلاسیون زبانی – فرهنگی بلکه برای تعالی مفاهیم علمی، انسانی، اجتماعی و ..بکار رود. 
سیستم آموزشی و تحصیلی دولتی که بر مبنای تک ائتنیک، تک ایدئولوژیک، تک اعتقاد و باور و ...می باشد یکی از مهمترین موانع بر سر راه روند دمکراتیزاسیون ایران، قبول بافت چندملیتی و چندزبانی، تحقق حقوق پایمال شده ملل محکوم و مغلوب می باشد. 
جای خالی سیستم آموزشی و تحصیلی که بر پایه آموزش زیربنای درک از زندگی و دنیا بر پایه هویت و زبان ائتنیک های مغلوب باشد در ایران چندملیتی، چندفرهنگی، چندزبانی و ... به خوبی احساس می گردد. باید دینامیک های اجتماعی نشئت گرفته از ائتنیک ها، زبان ها، اعتقادات و باورها و ... مختلف در ایران برای پدید آوردن مدنیت ها ، خلاقیت ها، علوم و ... بکار برده شود. در عین حال پروسه غیردولتی سازی مدارس، دانشگاه ها و به سخنی سیستم آموزشی و تحصیلی ایران آغاز گردد تا از پدید آوردن انسانهای تک تیپ از نظر ایدئولوژی، زبان، کاراکتر، اعتقادات و باور، جاهن بینی و ... جلوگیری گردد.
جایگیری ارزش و فرهنگ ها در سیستم آموزشی و تحصیلی
هدف از اجتماعی تر شدن سیستم آموزشی و تحصیلی بیان و افاده تفاوت و ترجیح تک تک انسانها بر اساس شرایط برابر و دمکراتیک می باشد. در صورتیکه سیستم آموزشی و تحصیلی بر پایه بافت واقعی جوامع چندملیتی، چندزبانی، چندباوری و ..صورت گیرد انسان ها خواهند توانست در عین آزادی های فکری، ایدئولوژیکی، زبانی، هویتی، فرهنگی و ... و در عین وجود تفاوت ها حول مفاهیم مشترک انسانی و اجتماعی گردهم آمده و در مسیر مشخصی که در جهت تعالی تک تک انسانهای جامعه می باشد گام بردارند. مهمترین نکته و عامل در چگونگی انتخاب مسیر راه و تهیه نقشه سیستم آموزشی و تحصیلی نهفته است.
توصیه هائی برای روند دمکراتیزاسیون سیستم آموزشی و تحصیلی جامعه چندملیتی، چندزبانی، چندفرهنگی و ... به مانند ایران: 
- برای ظهور سیستم آموزشی و تحصیلی پویا و آزاد باید دینامیک های جوامع و ترجیح های ملل مختلف در سیستم آموزشی و تحصیلی گنجانده شود.
- انرژی و پتانسیل نهفته در ائتنیک های مغلوب از طریق پروسه ای وارد سیستم آموزشی و تحصیلی گردد، فراهم ساختن کمک به روند دمکراتیزاسیون سیستم آموزشی و تحصیلی با استفاده از سازمانهای غیردولتی می تواند در این زمینه یاری رسان باشد.
- کمک به پدید آوردن سیستم آموزشی و تحصیلی بر پایه انسان محور که اساس این سیستم آموزشی و تحصیلی بهره برداری از وجود ائتنیک ها، زبان ها، اعتقادات و باورها، فرهنگ ها و ... متعدد و مختلف در جهت احیاء و تغذیه انسان ها از هر جهت باشد، بدون تردید در بوجود آمدن برابری و ایجاد شعور در تک تک اشخاص نقش اساسی خواهد داشت.
- یاری برای ایجاد سیستم آموزشی و تحصیلی که بر پایه احترام و تغذیه و تکامل دیگر فرهنگ های مختلف صورت گیرد. 
- تمامی انسانهای با توجه به هر عقیده، هویت ائتنیکی، زبان، اعتقاد و باور و .. به صورت آزاد بتوانند در سیستم آموزشی و تحصیلی به ایفای خود بپردازند.
سیستم های آموزشی و تحصیلی برخواسته از واقعیات جوامع چندملیتی بدون تردید در پیش برد دمکراسی، عدم ظهور دیکتاتوری اکثریت بر اقلیت، ظهور نظم و دیسپلین، ایجاد احساس مسئولیت و ...نقشی اساسی را ایفا می کند. شناخت، احترام و قبول و جایگیری تفاوت ها در سیستم آموزشی به شناخت بهتر تک تک انسان های مختلف از نظر زبانی، هویت ائتنیکی، اعتقادی و ... می گردد و سبب ایجاد شرایط زندگی بهتر در عین تفاوت ها برای انسان ها را فراهم می سازد. بدون تردید سیستم آموزشی و تحصیلی منطبق بر واقعیات جوامع چندملیتی اشخاصی تربیت خواهد کرد که فراتر از قالبهای از پیش تبیین شده محلی در سطح جهانی به مسائل نگریسته و بتوانند راه حل های متفاوتی ارائه دهند. ایجاد ارتباط سالم با انسانها و جوامع متعدد، فرهنگ مباحثه و مذاکره به جای جدل و درگیری، ایجاد و رشد خلاقیت و صدها موضوع دیگر را نیز می توان از تاثیرات سیستم های آموزشی و تحصیلی که بر پایه واقعیات جوامع چندملیتی می باشند را ذکر نمود. 
برداشت آزادی از مقاله دکتر اسماعیل بنک رئیس آکادمی یکی از سازمانهای غیردولتی ترکیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر