۱۳۹۱/۱۲/۱۸

نگاهی به کشورهای کثیرالمله و چندزبانه – هلند

نگاهی به کشورهای کثیرالمله و چندزبانه – هلند
نویسنده: سردار داغچی
جغرافيا:
هلند كشورى است در شمال غربى اروپا كه از شرق با آلمان و از جنوب با بلژيك و از غرب از طريق دريا با بريتانيا همسايه است. جمعيت هلند 16371000 نفر است. مساحت هلند 41526 كيلومتر مربع مى باشد. پايتخت هلند شهر آمستردام است اما به منظور تمركز زدايى بسيارى از وزارتخانه ها و سفارتخانه ها در شهر لاهه يا پيرامون آن مستقر شده است. هلند بخش اصلى و اروپايى پادشاهى هلند به شمار مى رود كه جزايرى را در آمريكاى مركزى نيز شامل مى شود.
دين و زبان:
اديان رايج در هلند عبارتند از: كاتوليك ( 30 درصد)، كليساى اصلاح شده ( 20درصد)، مسلمان ( 6 درصد)، بدون دين ( 40 درصد) و بقيه ( 4 درصد). 
در كشور هلند دو زبان رسمى مى باشند. زبان هاى رسمى در هلند عبارتند از: هلندى و فريزى.
نظام سياسى:
نظام سياسى كشور هلند از نوع مشروطه سلطنتى با دو مجلس قانونگذارى مى باشد. حكومت هلند پادشاهى مشروطه است كه در آن شاه يا ملكه نقشى در سياست ندارد و تنها نماد ملى است. دو مجلس نمايندگان در اين كشور وجود دارد و نخست وزير را حزب داراى بيشترين راى در انتخابات پارلمانى بر مى گزيند و او دولت را تشكيل مى دهد. او مهمترين مقام سياسى كشور شناخته مى شود. ساختار حكومتى هلند آزادى مذهب را تضمين مى كند. در سرزمين هلند كليسا و دولت از هم جدا هستند و هيچ دين رسمى وجود ندارد. هلند همراه با بلژيك و لوكزامبورگ، بينلوكس را تشكيل مى دهد. اين نام يك پيمان همكارى منطقه اى بين اين سه كشور است و از تركيب نخستين حروف نام اين كشور ها ساخته شده است و اين پيمان مادر پيمان اروپاى يكپارچه است. احزاب مهم اين كشور احزاب دموكرات، مسيحى، سوسيال دموكرات، سوسياليست، حزب سبزها و ليبرال هستند كه اكنون حزب دموكرات مسيحى، سوسيال دموكرات و اتحاديه ى مسيحيان در دولت هستند.
اقتصاد:
هلند در پرورش و تجارت گل مقام اول را در جهان دارد و دامدارى و كشاورزى نيز از پايه هاى اقتصاد هلند محسوب مى شود هلندى ها عليرغم كوچكى كشورشان سهم بزرگى در تجارت و بانكدارى جهانى دارند. بيش از نيمى از سهام شركت نفتى – گازى شل را هلند در اختيار دارد و مابقى را بريتانيا.
ساكنان سرزمين هلند به زبان هلندى ( DUTCH ) صحبت مى كنند اين زبان  شاخه اى از زبان هاى ژرمنى است و به آلمانى شباهت هايى دارد و از خانواده ى زبان هاى هند و اروپايى است. برخى واژگان فرانسويان نيز از دوره ى تسلط فرانسويان در اين منطقه در زبان هلندى جذب شده است. گستره ى جغرافيايى زبان هلندى علاوه بر هلند شامل استان هاى شمالى بلژيك و بخش كوچكى از فرانسه كه در غرب بلژيك قرار دارد مى باشد. همچنين زبان هلندى در سورينام و آتتيل هاى هلند كه مستعمرات سابق هلند مى باشند كابرد داشته و بعنوان زبان ادارى استفاده مى شود. علاوه بر اينها زبانى اشتقاقى از اين زبان كه آفريكانس نام دارد يكى از زبان هاى ملى جمهورى آفريقاى جنوبى است. در ايالت فريزلند هلند علاوه بر زبان هلندى، زبان فريزين نيز صحبت مى شود. فريزين دومين زبان رسمى كشور است. فريزين نيز يك زبان آلمانى است كه در داخل استان جنبه رسمى داشته و رسماً بعنوان زبان ملى در فريزلند شناخته شده است. در مدارس فريزلند هر دو زبان داچ ( Dutch ) و فريزين تدريس مى شود. مگر اينكه مدارس از طرف هيات اجرايى استانى از تدريس فريزين معاف شده باشند.
در مناطقى كه زبان فريزين يا هر زبان زنده ى محلى كه در كنار زبان داچ صحبت مى شود آن زبان به همراه زبان داچ مى تواند بعنوان زبان آموزشى در موسسات آموزشى استفاده شود. دانش آموزان اقليت هاى قومى در صورت درخواست والدين مى توانند در مدارس ابتدايى، متوسطه مطالب آموزشى را از زبان خاص خود دريافت كنند. در آموزش عالى و حرفه اى بزرگسالان بايد كلاس ها و امتحانات طبق قانون به زبان داچ برگزار شود. مگر اينكه درس به زبان خارجى باشد يا يك سخنران غير هلندى در حال سخنرانى باشد يا طبيعت ساختار يا كيفيت تدريس يا خاستگاه دانشجويان چنين ضرورتى را ايجاب كند. خط رايج هلند لاتين و زبان ملى آن هلندى است. زبان هلندى يكى از 2 زبان رسمى بلژيك نيز مى باشد. در عرف انگليسى عبارت Dutch براى زبان هلندى هلند و عبارت (Flemish) براى (فلاندرى) هلندى بلژيك به كار مى رود اما در حقيقت اين دو يكى است. زبان هلندى بعنوان يك زبان نوشتارى كاملاً يكنواخت مى باشد. اين زبان نوشتارى، در هلند و بلژيك تفاوت دارد اما ميزان آن به اندازه اى كه ميان انگليسى نوشتارى در آمريكا و بريتانياى كبير موجود است نمى باشد اما بعنوان يك زبان گفتارى تنوع بسيار بيشترى نسبت به يكديگر دارند.
در يك سو هلندى معياری قرار دارد كه Algemeen Beschaafd Nederland خوانده مى شود. اين زبان براى مقاصد رسمى و عمده اى بوده و زبان آموزشى در مدارس و دانشگاه ها مى باشد. هلندى معيار در همه جا نسبتاً يكنواخت بوده اگر چه متكلمان آن بواسطه ى تكيه در سخن گفتن خويش منطقه ى عمومى اى كه از آن آمده اند را نشان مى دهند. از سويى ديگر، گويش هاى محلى قرار دارد كه ميان خانواده و دوستان و نيز افراد يك روستا به كار مى رود.
سياست هاى زبانى:
در سند سياست فرهنگى سال 2000-1996  تاكيد ويژه اى بر آموزش زبان هلندى  و اجراى تدابير جهت ارتقاء و ترويج اين زبان در داخل و خارج كشور گرديده است. همچنين بر توليد فيلم و نمايشنامه و آثار ادبى به زبان هلندى و تاسيس موزه هاى ادبى هلندى تاكيد فراوان شده است.
قوانين زبانى:
لازم به ذكر است كه اتحاديه زبان هلندى در سال 1980 آغاز به فعاليت نمود.
1- اتحاديه ى مذكور متحمل معاهده بين دولتى دو كشور هلند و جامعه ى فلاندرى زبان بلژيكى است كه هدف آن متحد نمودن جامعه فلاندرو هلندى زبان مى باشد.
2-  زبان فريزين يكى از زبان هاى رسمى كشور است كه در برنامه ريزى هاى بودجه اى، امتحانات آموزشى و گزارش هاى رسمى پارلمانى از آن استفاده مى گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر